Stap 1. Samen ambulante begeleiding aanvragen

Het is best lastig om uit te leggen waar je precies ondersteuning bij nodig hebt. Het verwoorden tijdens een telefonisch gesprek met het zorgloket kan hierdoor een uitdaging zijn. Een ambulant begeleider kan je op voorhand helpen om persoonlijke hulpvragen in kaart te brengen en te noteren. Ook kun je het gesprek samen met een ambulant begeleider oefenen zodat je weet wat je kunt verwachten. Op deze manier is de kans op de juiste hulp het grootst. Als je tijdens de aanvraag deze steun wil krijgen, dan is het nodig eerst contact te leggen met een geschikte zorgaanbieder. Deze aanbieder kan je dan begeleiden tijdens de aanvraag.

Stap 2. Wat gebeurt er nadat ik het Wmo-zorgloket gebeld heb?

Tijdens het telefonisch contact met het zorgloket wordt er een gesprek ingepland met een consulent van de gemeente. Je kunt alleen naar dit gesprek gaan of je mag een familielid of bekende meenemen naar dit gesprek. Ook kan er in overleg met de gemeente een ambulant begeleider van een zorgaanbieder mee om je tijdens dit gesprek te ondersteunen. Tijdens het gesprek met de gemeente worden de hulpvragen inhoudelijk besproken en wordt er bekeken hoeveel begeleiding er nodig is om met de hulpvragen goed aan de slag te kunnen.

Stap 3. Ik heb een indicatie voor ambulante begeleiding, en nu?

Wanneer je een indicatie hebt gekregen voor ambulante begeleiding, kan je contact opnemen met een zorgaanbieder bij jou in de buurt.
Wmo-zorgloket.nl beschikt over een totaaloverzicht van zorgaanbieders door heel Nederland. Je kunt hier zoeken op specialisme, doelgroep, afstand en gewenst vrijblijvend met zorgaanbieders in gesprek gaan.